a)
Kepentingan
dan fungsi teori dalam kaunseling.
Sebelum saya
menjelaskan berkenaan kepentingan dan fungsi teori dalam kaunseling, saya akan
menjelaskan maksud atau definisi teori. Teori adalah suatu bentuk
intelektualisme dalam idea dan konsep yang dimiliki oleh seseorang individu
menerusi asas pekerjaannya, pengalamannya, pembacaannya yang berbentuk
saintifik sifatnya, maka perlu diuji, diselidik dan diramalkan. Teori juga
merupakan suatu andaian yang mengandungi beberapa idea dan pandangan daripada
tokoh-tokoh bertujuan menjelaskan sesuatu kejadian atau fenomena. Kepentingan
teori kepada kaunselor ialah ia dapat memberi maksud, keyakinan dan halatuju
yang jelas kepada seseorang kaunselor.
Dalam
kita membincangkan kepentingan dan fungsi teori dalam kaunseling, ada juga
tokoh-tokoh yang menafikan kepentingan teori dalam kaunseling. Seperti Arnold
Lazarus (1981) yang mengatakan bahawa kaunselor atau terapis tidak memerlukan
teori. Smith & Glass(1977), pula menyatakan, pandangan sesuatu teori itu
diberikan taraf kepentingan yang begitu tinggi yang tidak sepatutnya.
Ada
juga di antara mereka itu berpendapat bahawa teori itu sangat penting seperti
pendapat Jerome Frank (1971), yang bersetuju tentang kepentingan teori kepada
orang yang mengamalkannya kerana ia memberi erti, keyakinan dan halatuju kepada
kaunselor. Daripada keterangan Frank, ini menunjukkan bahawa, teori memberi
fokus kepada kaunselor tentang apa yang dilakukannya terhadap kliennya.
Pendapat ini juga dipersetujui oleh Zainal Abidin Ahmad (2005).
Kepentingan
dan fungsi teori dalam kaunseling dapat dilihat dalam pelbagai teori. Antaranya
ialah:
Ø
Teori Psikoanalisis
Teori
Psikoanalisis ini diasaskan oleh Sigmund Freud. Teori ini bukan sekadar teori
tetapi ia berfungsi dan dijadikan terapi. Dalam teori ini, Sigmund Freud telah
membahagikan fikiran insan kepada tiga bahagian atau elemen, iaitu alam sedar
(concious), alam pra-sedar (sub-concious) dan alam tidak sedar (uncouncious).
Ø
Teori Pemusatan Klien
Dalam teori
pemusatan klien pula, ia dipelopori oleh Carl Rogers sebagai reaksi kepada
pendekatan tradisi yang terlalu mementingkan diagnosis, menyiasat dan
mentafsir. Beliau percaya bahawa insan itu baik, boleh dipercayai dan berusaha
ke arah kesempurnaan diri. Insan juga berkeupayaan untuk memahami dirinya
sendiri dan dapat menyelesaikan masalahnya sendiri tanpa campurtangan orang
lain mahupun kaunselor.
Ø
Teori Gestalt
Teori ini
dipelopori oleh Friedrich Solomon Perls. Gestalt merupakan satu pola, bentuk
atau konfigurasi yanga diamati oleh seseorang yang terdiri dari beberapa
bahagian yang dilihat sebagai satu keseluruhan yang menghasilkan makna yang
tersendiri. Ia juga merupakan satu bentuk atau konfigurasi yang menonjol dan
menjadi pusat perhatian atau tumpuan di atas satu latar belakang.
Teori Terapi Rasional Emotif (RET)
Albert Ellis
yang mempelopori teori ini. Ia memberi fokus kepada aspek kognitif, penganalisisan,
emosi, tingkahlaku dan membuat penilaian. Ia menitikberatkan soal nilai dan
kepercayaan yang tidak rasional yang dianut oleh kebanyakkan insan yang
akhirnya membawa kepada masalah. Ia juga berorentasikan kepada pendidikan
semula dan menggantikan sistem kepercayaan klien yang salah.
Ø
Teori Tingkahlaku (Behaviorisme)
Teori ini berkembang dari tiga tahap. Tahap pertama
yang diasaskan oleh Pavlov (1960) dan Hull (1943) yang menghasilkan Teori
Pelaziman Klasik yang memperkatakan berkenaan jika ada rangsangan maka akan
terhasillah tindak balas. Watson pula membuktikan bahawa emosi seseorang boleh
dipelajari dan diubah dengan menggunakan prinsip pembelajaran berdasarkan teori
pelaziman klasik Pavlov. Tahap kedua pula ialah Pelaziman Operan yang diasaskan
oleh Skinner (1920) yang memberi tumpuan kepada peneguhan, pelupusan dan
hukuman. Penggunaan prinsip pelaziman operan ialah sebagai teknik mengubah
tingkahlaku yang dinamakan teknik
modifikasi tingkah laku. Tahap ketiga pula dikenali sebagai terapi tingkahlaku
kognitif yang menggabungkan aliran ketingkahlakuan dan aliran kognitif.
Kesemua teori
ini amat penting dalam membantu kaunselor melaksanakan proses kaunseling bagi
memberikan erti, keyakinan dan halatuju seseorang kaunselor. Teori ini juga
penting kepada kaunselor kerana ia dapat memberi fokus kepada kaunselor apa
yang hendak dilakukannya terhadap klien dan ia juga dijadikan panduan untuk
membuat rancangan dan persediaan sebelum menjalankan proses kaunseling. Teori
juga amat penting dalam membolehkan seseorang/kaunselor mengetahui:-
ü
Tentang pandangan dan sikap
terhadap manusia secara keseluruhannya.
ü
Samada nilai budaya, masyarakat
dan agama mempengaruhi sikap dan pandangan seseorang terhadap manusia.
ü
Bagaimana manusia belajar.
ü
Perkembangan sahsiah/personaliti,
samada diwarisi/dipelajari.
ü
Bolehkah manusia berubah dan
bagaimana mereka berubah.
ü
Penyebab perlakuan luar biasa.
Apakah perlakuan itu boleh diterima atau tidak.
Teori juga
berfungsi adalah untuk:-
Ø
menjelaskan sesuatu kejadian yang
berlaku setelah membuat beberapa pemerhatian.
Contohnya, jika diambil
satu teori yang mengatakan bahawa “setiap tingkah laku yang mendapat peneguhan
akan berulang”, misalnya, untuk membuat penjelasan mengapa seorang remaja itu
suka melukis? Kita boleh menjelaskan bahawa remaja itu mungkin telah mendapat
pujian daripada ibu bapanya atau gurunya kerana suka melukis.
Ø
menguasai keadaan tertentu.
Contohnya, sekiranya kita
hendak gunakan teori ini, kita akan cuba memberi sebanyak mungkin peneguhan
kepada remaja yang menunjukkan keinginan melukis apa sahaja, sama ada kenderaan
atau pemandangan.
Ø
membuat sesuatu ramalan.
Contohnya, seorang guru
yang selalu memberi pujian atau komen positif terhadap muridnya yang suka
melukis dan mengamalkan perlakuan yang baik. Kita boleh membuat ramalan bahawa
murid yang mendapat komen positif (peneguhan) dari gurunya akan meneruskan
tabiat suka melukis.
b)
Komponen
komponen utama yang telah membawa kepada kewujudan teori kaunseling behaviorisme.
Secara umumnya, sejarah
kewujudan teori kaunseling behaviorisme adalah sangat panjang. Pendekatan
tingkahlaku atau behavioral approach dalam kaunseling berkembang dari tiga
tahap atau komponen.
Komponen Pertama
Komponen pertama
ini diasaskan oleh Pavlov (1960) dan Hull (1943) yang menghasilkan pelaziman
klasik atau kadang-kadang disebut juga sebagai pelaziman responden. Berdasarkan
pelaziman klasik ini, Pavlov mencadangkan bahawa proses asas pembelajaran ialah
pembentukan perkaitan antara rangsangan dengan sesuatu gerak balas. Pavlov cuba
membuktikan teori pembelajaran ini dengan menjalankan eksperimen ke atas seekor
anjing. Dia mendapati bahawa anjing melihat bekas dengan makanan, air liur akan
terkeluar. Dia membuat kesimpulan bahawa anjing
tersebut telah 'belajar' mengaitkan bekas makanan yang dilihat dengan makanan
yang akan diberikan kelak. Pavlov melanjutkan kajiannya dengan menguji
hipotesis bahawa sesuatu organisme boleh diajar bertindak dengan pemberian
sesuatu rangsangan.
John
Broadus Watson adalah orang yang pertama menngunakan perkataan “behaviorisme”.
Beliau sangat dipengaruhi oleh model pelaziman klasik Pavlov. Beliau
berpendapat bahawa perbezaan antara manusia ialah pengalaman. Pengalaman yang
baik boleh diubah menjadi pengalaman yang buruk. Menurut beliau lagi,
rangsangan yang didedahkan dan jenis gerak balas akan mempengaruhi pengalaman
pembelajaran murid. Dalam sebuah kajian,
beliau telah menggunakan prinsip Pavlov, iaitu prinsip pelaziman klasik. Kajian
ini berkenaan seorang budak kecil bernama Albert. Kajian ini adalah untuk
menggambarkan kuasa pelaziman (conditioning). Albert yang berumur 11 bulan
tidak menunjukkan sebarang rasa takut pada seekor tikus putih. Semasa pelaziman
Albert hendak mengambil tikus, bunyi pemukul diketuk pada besi. Kesannya Albert
terkejut dan terjatuh. Keadaan itu diulang berkali-kali. (tikus putih dan
berbunyi pemukul). Akhirnya eksperimen menunjukkan Albert memberi reaksi
emosional lagi ia menunjukkan reaksi emosi yang sederhana. Kesimpulannya,
pelaziman boleh melahirkan reaksi emosional dan menunjukkan bahawa emosi
seseorang boleh dipelajari dan diubah dengan menggunakan prinsip pembelajaran.
Atas faktor komponen pertama inilah teori kaunseling behaviorisme mula
berkembang.
Komponen Kedua
Komponen kedua
pula lahirnya Pelaziman Operan yang diasaskan oleh Burhus Frederick Skinner
atau lebih dikenali sebagai B.F. Skinner. Menurut Skinner (1953) dalam
kajiannya menunjukkan pelaziman operan organisma bertindakbalas terhadap
persekitaran dalam proses pembelajaran. Pelaziman operan meningkatkan
kebarangkalian pengulangan sesuatu gerakbalas. Peneguhan biasanya dapat
menambahkan kebarangkalian gerak balas yang akan berlaku. Peneguhan adalah
sesuatu yang memungkinkan sesuatu tingkahlaku itu diulang kerana ada unsur
keselesaan atau rasa senang.
Peneguhan
dalam pelaziman operan ada dua, iaitu peneguhan positif dan peneguhan negatif.
Peneguhan positif ialah memberikan sesuatu ganjaran setelah perlakuan itu ditunjukkan,
yang menyebabkan perlakuan itu diulangi atau diperkuatkan lagi. Contohnya
seorang pelajar mengemukakan soalan dengan baik dan guru memuji tindakan
pelajar itu tadi. Maka tingkahlaku di masa akan datang ialah, pelajar itu akan
mengemukakan soalan yang baik dengan lebih banyak lagi.
Peneguhan
negatif pula ialah rangsangan serta merta yang tidak selesa atau menyakitkan
yang diberikan selepas sesuatu tingkah laku itu ditunjukkan. Sebagai contoh,
seorang pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan tepat pada waktunya, maka guru
menegur pelajar tersebut. Oleh itu pelajar akan menyiapkan tugasan yang
seterusnya tepat pada waktunya. Hukuman dan pelupusan (exinction) mengurangkan
tingkah laku berulang. Hukuman adalah satu proses atau tatacara untuk
melemahkan atau mengurangkan berulangnya tingkah laku yang tidak diingini.
Tegasnya, hukuman adalah kesan negatif yang membawa kepada pengurangan dalam
kekerapan berlakunya tingkah laku tersebut. Pelupusan ialah untuk mengurangkan
sesuatu tingkah laku yang tidak dikehendaki ini memadai dibiarkan sahaja atau
tidak diberi sebarang respon pada orang yang menyampuk.
Penggunaan prinsip pelaziman operan adalah
sebagai satu kaedah bagi mengubah tingkah laku seseorang yang dinamakan teknik
modifikasi tingkah laku atau behaviour modification. Dari segi perlaksanaan,
kadang-kadang teknik ini disamakan dengan teknik terapi ketingkahlakuan.Skinner
menggunakan modifikasi tingkah laku ke atas individu atau terhadap satu
kumpulan kecil. Maka dengan adanya komponen yang kedua ini maka ianya akan
dapat membantu kepada kewujudan teori kaunseling behaviorisme.
Komponen Ketiga
Komponen ketiga
ini di kenali sebagai terapi tingkahlaku kognitif yang menggabungkan aliaran
ketingkahlakuan dan aliran kognitif. Tokoh-tokoh yang mempelopori terapi
tingkahlaku kognitif ialah Albert Ellis (rational emotive behavior
therapy-REBT) dan A.T. Beck (terapi kognitif-CT). Terapi tingkahlaku kognitif
ini berorientasikan pemikiran dan tingkah laku serta menekankan peranan
berfikir, membuat keputusan, menyoal, bertindak dan kembali membuat keputusan.
Terapi tingkahlaku kognitif ialah
satu model psiko-pendidikan. Ia menekankan terapi sebagai satu proses
pembelajaran dalam mendapatkan dan berlatih menggunakan kemahiran-kemahiran
baru, mempelajari cara-cara untuk berfikir dan mendapatkan cara-cara yang lebih
efektif untuk mengatasi sesuatu masalah. Konsep-konsep utama dalam terapi
tingkahlaku kognitif terbahagi kepada tiga, iaitu:
Ø
Sistem pemikiran individu ialah
punca utama kecelaruan.
Ø
Dialog dalaman mempengaruhi
tingkahlaku seseorang.
Ø
Klien menerokai
tanggapan-tanggapan dan konsep-konsep salah dan mengubahnya dengan pemikiran
yang efektif.
Matlamat terapi
tingkahlaku kognitif ialah:
Ø
Untuk mencabar klien supaya
melihat pemikiran salah dengan bukti-bukti yang dikumpulkan dan dinilaikan
olehnya sendiri.
Ø
Untuk membantu klien melihat dan
mengurangkan pemikiran yang rigid.
Ø
Untuk menyedarkan tentang
pemikiran automatik dan mengubahnya.
Ahli
terapi tingkah laku kognitif menggunakan pelbagai teknik kognitif, emotif dan
tingkah laku. Pelbagai kaedah diubah suai supaya ianya bersesuaian dengan
keperluan individu. Terapi ini juga aktif, direktif, menggunakan tempoh masa
tertentu, menekankan masa kini dan berstruktur. Antara teknik-tekniknya
termasuklah dialog Socratic, mendebat pemikiran-pemikiran tak rasional, membuat
kerja rumah, mengumpul data tentang terjemahan yang telah dibuat, merekod
aktiviti, mebuat interpretasi alternatif, mempelajari kemahiran daya tindak
baru, mengubah corak bahasa dan pemikiran, role playing, membayang (imagery),
dan mencabar pemikiran salah.
Teknik-teknik
dalam terapi tingkahlaku kognitif diaplikasikan dalam pelbagai cara seperti rawatan
untuk kemurungan, kegelisahan, masalah rumah tangga, pengurusan tekanan,
latihan kemahiran, penyalahgunaan dadah, latihan assertion, kecelaruan
pemakanan, serangan panik, performance anxiety dan fobia sosial. Pendekatan
terapi tingkahlaku kognitif ini sangat berguna dalam mengubah pemikiran
individu. Banyak kumpulan self help yang menggunakan model-model ini. Teknik-teknik
dalam terapi ini juga boleh digunakan untuk populasi yang ada pelbagai masalah
khusus. Dengan lahirnya komponen yang ketiga ini maka ianya membantu mengembangkan
dan mewujudkan teori kaunseling behaviorisme.
c)
Tingkah
laku maladaptif dan strategi-strategi teori behaviorisme yang membantu dalam
menghadapi masalah tingkah laku maladaptif ini.
Maladapted
behaviour ataupun lebih dikenali sebagai tingkah laku maladaptif adalah suatu
tingkah laku yang ditegah atau tidak sesuai di dalam sesuatu masyarakat. Jika
seseorang itu masih kekal dalam melakukan tingkah laku maladaptif, ianya
dianggap sebagai orang yang tidak dapat menyesuaikan diri dalam masyarakat atau
dipanggil maladapted person. Sekiranya ia menjadi pola sahsiah, maka ia di
panggil tingkah laku maladjustif iaitu tingkah laku yang tidak sesuai dalam
sesuatu masyarakat, seperti merompak wang atau mencuri barang orang lain.
Sebaliknya jika perbuatan itu membantu orang kampung dalam menjaga keamanan
kampung atau membersihkan kawasan kubur itu dipanggil tingkah laku adjustif
ataupun tingkah laku yang sesuai atau dikehendaki oleh masyarakat.
Menurut pendekatan behaviorisme,
tingkah laku maladaftif atau adaptif adalah dipelajari. Ini bermaksud tingkah
laku itu telah dipelajari kerana mendapat peneguhan pada masa-masa yang
berbeza. Contohnya pelajar yang suka mengganggu di dalam kelas. Mungkin dia
berkelakuan begitu kerana dia telah mempelajari bahawa itu adalah cara yang
berkesan untuk mendapatkan perhatian kawan-kawan sekelas ataupun guru tersebut.
Apabila guru memarahinya dia memperoleh kepuasan yang merupakan ganjaran
baginya. Orang lain mungkin mengganggap tingkah laku ini tidak sesuai atau
maladaptif tetapi tingkah laku itu telah memberinya ganjaran iaitu perhatian.
Tingkah laku ini juga boleh dibuang
atau dihilangkan. Contohnya perokok yang ketagihan menghisap rokok. Menurut
teori behaviorisme, tabiat ini boleh dihilangkan atau dibuang dan digantikan
dengan tingkah laku yang positive. Dari perspektif pembelajaran responden pula
jika rangsangan yang menyakitkan itu digabungkan dengan rangsangan yang
neutral, lama kelamaan rangsangan yang neutral ini akan menjadi maladaptif.
Seperti contoh, seseorang itu kembung perut (rangsangan yang menyakitkan) jika
memakan buah cempedak (rangsangan neutral). Apabila ia berlaku beberapa kali
indivividu itu akan berasa takut untuk memakan buah cempedak, dan apabila dia
mendengar perkataan buah cempedak, perutnya seolah-olah kembung dan sakit.
Tingkah laku maladaptif yang lain
pula dipelajari dalam proses pelaziman operan. Iaitu tingkah laku ini akan
bertambah dan berterusan jika ia mendapat peneguhan yang seterusnya. Secara
umumnya dalam teori kaunseling behaviorisme, semua tingkah laku yang dianggap
maladaptif atau tingkah laku masalah adalah dipelajari, demi untuk mendapatkan
peneguhan positif atau untuk mengurangkan kesakitan. Terdapat beberapa strategi
dalam teori behaviorisme yang membantu tingkah laku yang tidak sesuai atau
maladaptif ke arah tingkah laku yang baik. Antaranya ialah:
Role Play:
‘Role play’
adalah satu strategi untuk melatih seseorang dalam pelbagai perlakuan yang
sebelum ini sukar hendak dilakukan, seperti memulakan
sesuatu perbualan, memberi
sesuatu pendapat dalam kumpulan kecil, atau memulakan
perhubungan dengan
seseorang yang
disukai. Maka strategi ini amat sesuai dalam membantu klien menghadapi tingkah
laku maladaptif seperti takut atau malu untuk memberikan pendapat dalam
kumpulan perbincangan, takut untuk berucap di hadapan orang ramai dan
sebagainya.
Strategi
ini secara langsung akan memberikan klien perasaan yang selamat dan memberi
keyakinan kepada diri klien itu sendiri. Ini akan meluaskan kesedaran klien dan
menunjukkan bahawa ada banyak alternatif untuk melakukan tingkah laku yang
baru. Seperti contoh pelajar yang takut dan malu untuk memberikan pendapat dalam
kumpulan perbincangan dalam kelasnya. Maka kaunselor hendaklah memanggil
pelajar itu sendirian dan berbual dengan pelajar itu agar pelajar itu
memberikan pendapat. Apabila sesi ini sudah acap kali dibuat maka pelajar tadi
sudah berasa bebas, selamat dan mempunyai keyakinan diri dalam memberikan
pendapatnya. Maka pelajar itu haruslah
dibenarkan kembali ke kumpulan yang asalnya. Guru kelas haruslah memberikan
kerjasama yang baik dan tidak memaksa pelajar itu untuk memberikan pendapat
kerana jika pelajar itu masih takut atau malu mungkin ianya boleh mengancam
diri pelajar itu.
Strategi
role play ini memberi peluang kepada individu ini supaya mencuba mengeluarkan
tingkah laku yang baru dalam situasi yang lebih selamat sebelum diaplikasikan
diluar atau di tempat-tempat yang bermasalah.
Latihan Asertif:
Strategi latihan
asertf ini juga dapat membantu klien yang menghadapi tingkah laku maladaptif. Ini kerana latihan asertif ini adalah satu
teknik untuk mengajar klien menambah keyakinan diri berhadapan dengan orang
yang dianggap ancaman kepada dirinya sendiri. Strategi ini dapat memberikan
kekuatan secara aktif untuk memulakan tingkah laku yang dikehendaki dan
mengajar klien yang tidak bermotivasi dan lemah supaya bertindak dengan lebih
produktif. Ia juga dapat memberikan kekuatan secara aktif untuk memulakan
tingkah laku pilihan yang dikehendaki, iaitu lantas bertindak tanpa memberi
kecederaan fizikal dan emosi terhadap orang lain.
Dalam
untuk meningkatkan kebolehan pengurusan diri dan penyelesaian masalah, klien
haruslah membina kemahiran asertif. Jika klien bersikap agresif dan bukan
asertif, klien boleh hilang pertimbangan diri dengan membiarkan orang lain
mengambil kesempatan ke atas dirinya, tidak berupaya menghadapi ibu bapa, majikan
atau orang lain dengan cara yang betul, atau menimbulkan respon yang tidak
diingini oleh orang lain.
Pelbagai
cara atau tenik dalam latihan asertif ini dalam menghadapi tingkah laku
maladaptif, antaranya ialah, role-play dan melakonkan (modeling) situasi-situasi
pasif, agresif, dan asertif yang biasa dihadapi oleh klien. Modeling boleh
digunakan dalam pelbagai keadaan. Ianya dapat memberikan tindak balas baru
dalam kemahiran dan penampilan diri terhadap perasaan takut dan mengamalkan apa
yang dipelajari. Modeling dijalankan dengan memerhatikan tingkah laku ataupun
cara orang lain. Secara langsung, kaunselor mengajar klien tingkah laku yang
ingin dipelajari. Secara tidak langsung, modeling boleh dilaksanakan melalui
filem, video atau alat perakam. Dalam kaunseling kelompok, ahli boleh menjadi
model kepada klien. Maka kaedah modeling amat sesuai dalam membantu klien menghadapi
masalah tingkah laku maladaptif.
Selain
daripada cara role-play dan modeling ada juga cara-cara dalam latihan asertif
yang juga dapat membantu klien dalam menghadapi masalah tingkah laku maladaptif
iaitu melalui penerokaan masalah dan mentaksir masalah, mengulangi latihan
role-play yang telah ditetapkan beberapa kali, role-reversal, iaitu melakonkan
situasi yang menjadi punca klien tidak boleh melakukan tingkah laku yang
asertif dan melaksanakan tingkah laku yang asertif sedikit demi sedikit. Dengan
mengikuti cara-cara dalam latihan asertif, klien bukan sahaja dapat membentuk
tingkah laku yang baru dan diingini dalam suasana yang selamat tetapi juga
dapat bersama-sama dengan kaunselor menganalisis perlakuan-perlakuan yang harus
dibentuk sedikit demi sedikit. Klien haruslah mencuba tingkah laku yang baru di
luar, apabila klien sudah berasa selesa dan boleh membuat respon dengan cara
yang baru ini. Akhirnya latihan asertif ini amat membantu klien dalam
menghadapi masalah tingkah laku maladaptif dan mengubah kepada tingkah laku
yang baik dan sesuai.
Token Ekonomi:
Token ekonomi
adalah salah satu strategi yang amat berkesan dalam membantu klien menghadapi
masalah tingkah laku maladaptif ini. Token ekonomi atau pemberian hadiah
merupakan satu prosedur yang tersusun dan teratur dimana token atau hadiah
diberikan kepada seseorang sebagai peneguhan untuk tingkah laku yang baik dan
bersesuaian. Contoh token yang diberikan adalah seperti duit syiling plastik,
bintang, gelang kad dan sebagainya yang boleh ditebus atau ditunaikan dengan
barang-barang yang bernilai atau mendapat kemudahan-kemudahan tertentu. Ia amat
berkesan apabila digunakan kepada klien yang menghadapi masalah tingkah laku
yang biasa ataupun yang lebih kompleks. Menurut mereka yang telah menggunakan
cara ini mendapati bahawa cara ini amat berkesan dalam membantu klien
menghadapi masalah tingkah laku maladaptif dan akhirnya berjaya membentuk
tingkah laku yang adaptif.
Apa yang penting, kaunselor haruslah
memastikan bahawa perubahan tingkah laku ini akan kekal dan berterusan dengan
meminta bantuan guru atau ibu bapa untuk menjelaskan dan membuat komitmen
membantu memahami konsep dan matlamat token ekonomi ini. Kemudian memilih
tingkah laku yang mudah diberikan peneguhan, mengagihkan token serta merta,
adil dan konsisten, token yang diagihkan itu mestilah mempunyai nilai peneguhan
dan memastikan tingkah laku yang diubah itu hendaklah tingkah laku yang
dikehendaki di luar sekolah. Oleh itu insyallah strategi ini akan berjaya
membantu klien dalam menghadapi masalah tingkah laku maladaptif.
Pengurusan,
Pemantauan dan Peneguhan Kendiri:
Strategi
pengurusan, pemantauan dan peneguhan kendiri ini juga dapat membantu klien
dalam menghadapi ,masalah tingkah laku maladaptif. Strategi ini adalah
berkaitan dengan kendiri klien iaitu klien adalah merupakan peserta yang
bekerjasama secara aktif dalam proses kaunseling. Ini bermakna klien berusaha
sendiri untuk mencapai perubahan yang dikehendaki sambil diberi perhatian oleh
kaunselor. Dalam strategi ini klien haruslah memainkan peranan yang aktif
semasa dan setiap proses kaunseling. Proses pemikiran klien akan diambil kira
dan diberikan tumpuan oleh kaunselor. Klien juga akan lebih bertanggungjawab untuk
berusaha dalam mencapai perubahan yang dikehendaki. Klien juga akan belajar
cara peneguhan kendiri dan akan dipanggil untuk membuat pemerhatian,
pemantauan, mencatit, memberi peneguhan kendiri dan kadang-kadang klien juga
diminta membuat interpretasi data tingkah laku yang telah mereka catitkan.
Peranan kaunselor bukanlah sebagai seorang pakar tetapi lebih kepada sebagai
mentor, atau pendidik.
Terdapat lima langkah dalam strategi
ini. Yang pertama ialah mengkonsepsi dan mentakrif masalah dan memilih matlamat
dalam bentuk behavioral. Ini bermakna matlamat mestilah ditentukan dahulu dan
haruslah mudah difahami, penting, mempunyai nilai kepada klien, realistik,
boleh dicapai dan matlamat itu haruslah positif dan membina. Langkah kedua
ialah mengurus dan memantau tingkah laku sasaran. Ini bermakna klien hendaklah
mencatit tingkah laku dengan segera selepas ianya berlaku. Data itu hendaklah
direkodkan menggunakan kertas, pensil, jam tangan atau sebarang alat perakam
yang sesuai. Klien hendaklah membuat pengiraan kekerapan, pengambilan masa atau
menggunakan strategi pemantauan yang lain untuk merekod tingkah laku.
Langkah ketiga ialah perubahan
suasana persekitaran dan mengambil langkah yang sesuai. Dalam langkah ini klien
haruslah cuba elakkan persekitaran dan situasi yang pasti akan melakukan respon
yang tidak dikehendaki atau perlakuan maladaptif. Klien mestilah mengubahkan
persekitaran, suasana dan situasi bagi memastikan klien menyedari apa yang
sedang dibuat, kemudian hadkan rangsangan yang menjurus ke arah tingkah laku
yang tidak dikehendaki dan akhir sekali permudahkan tingkah laku yang memberi
kepuasan atau yang dikehendaki. Langkah keempat ialah Menjana Peneguhan yang
sesuai dan menentukan akibat yang bermakna serta berkesan bagi klien. Iaitu
klien haruslah mengenal pasti peneguhan dan akibatnya. Iaitu yang mana
peneguhan positif memberi akibat yang
positif dan yang mana yang memberi akibat yang tidak selesa. Klien juga
haruslah melaksanakan pemberian peneguhan supaya tingkah laku yang sesuai
diberikan peneguhan dengan segera.
Langkah yang terakhir ialah
meneruskan kejayaan dan mengira apa yang telah dicapai. Dalam langkah ini
dibentuk satu sistem penilaian atau feedback yang berkesan untuk memastikan
yang pengurusan kendiri, pemantauan kendiri dan peneguhan kendiri boleh diubah
dan dibaiki lagi atau digunakan sekali lagi untuk meneruskan matlamat sasaran.
Dengan langkah-langkah yang ada dalam strategi pengurusan, pemantaun dan
peneguhan kendiri ini akan dapat membantu klien dalam menghadapi masalah tingkah
laku maladaptif ini.
Secara kesimpulannya dengan
menggunakan pendekatan behaviorisme, kaunselor dapat menyelami masalah klien
berasaskan kefahamannya tentang perihal tingkah laku yang adaptif dan maladaptif
dari kacamata teori ini.
No comments:
Post a Comment