# BAB 1 –
PENGENALAN KAUNSELING
Definisi kaunseling.
Satu
perbincangan antara kaunselor terlatih dgn individu atau kelompok kecil yg
mengalami kekeliruan dan memerlukan bantuan,bersama-sama memikirkan dan
meneliti bbrp alternatif utk mengatasi sesuatu kecelaruan dan seterusnya
melaksanakan alternatif yg dipilih.”
Perbezaan antara kaunseling dan
psikoterapi.
(1)Kaunseling
– lebih menumpukan perhatian
kpd membantu individu mengatasi
kebuntuan,kekusutan fikiran utk
meneruskan
kehidupan yg lebih tenteram.
(2)Psikoterapi – lebih memberi penekanan
kpd pemulihan ‘penyakit mental’.
Matlamat kaunseling
(1)Mengubah tingkah laku kpd kehidupan
yg lebih produktif/memuaskan.
(2)Memulakan dan meneruskan hubungan
positif.
(3)Mengurus kendiri dgn efaktif apb dlm kesulitan
(4)Membuat keputusan Rasional.
(5) Bantu Klien Berkembang
secara positif
dan mencapai potensi/minat.
Peranan Kaunselor ( Aspek tempat dan situasi)
(1)
Sekolah – membantu pelajar membuat pemilihan kerjaya yg sesuai utk mereka.
(2)
Penjara – Membantu pemulihan ahli dan proses mengintegrasikan mrk semula dgn
masyarakat.
(3)
Hospital – membantu keluarga yg kehilangan ahlinya menghadapi dan menerima
kehilangan.
(4)
Pejabat Agama Islam – membantu suami isteri yg mengalami masalah r.tangga.
(5)
Pejabat Kerajaan – Membantu pekerja yg stress atau menghadapi masalah burn
out.
(6) Gereja
– membantu mrk yg menghadapi masalah peribadi spt masalah dgn ibu bapa.
Peranan Kaunselor (Aspek Individu)
(1) Kesihatan fizikal – bantu individu jaga
kesihatan.amalkan tabiat yg
positif.
mengamalkan gaya hidup yg sihat.
(2) Keperluan sosial – hubungan
keluarga,persekitaran tempat
kerja,persahabatan dan kegiatan
lain yg
menghubungkan individu tersebut dgn
orang
lain.
(3) Kesihatan mental – kaunselor perlu
rangsang pemikiran klien spy lebih
kreatif dlm
menyelesaikan masalah.
(4) Keperluan emosi – tingkatkan
kesejahteraan emosi klien spy ia
dpt
menyatakan masalah dan perasaannya
terhadap kehidupannya.
(5) Keperluan kerohanian – perlu krn skrg
manusia bertindak berlandaskan
sesuatu
kepercayaan dan ajaran agamanya.
Ciri-ciri Kaunselor.
Percaya Klien unik dan berharga
Percaya Klien boleh berubah
Faham bagmna indiv efektif berfungsi
Ada pengetahuan untuk membantu
Ada kesanggupan Melibat diri
Mengenali diri sendiri
Perkhidmatan Bimbingan dan
Kaunseling.
(1) Pengajaran dan latihan – menyebarkan maklumat dan melatih
kemahiran. Cth ceramah AIDS
(2) Kaunseling – membantu mencapai penyelesaian
klien. Cth Pemulihan Dadah
(3) Pengambilan ujian – ujian IQ (kecerdasan),ujian EQ (ujian
emosi dan ujian personaliti)
Kaunseling kelompok.
Antara
tiga atau lebih individu.Penggunaan interaksi kelompok utk memfasiliti
pemahaman kendiri dan memfasiliti perubahan tingkah laku individu.
Jenis-jenis kelompok.
(1) Kelompok Bimbingan.Contoh-contoh
tajuk yg diperbincangkan: masalah
social
(bahaya dadah);pengurusan
masa.;kemahiran
belajar;pemilihan
kerjaya.;persediaan
peperiksaan.
|
|
(2) Kelompok Kaunseling – lima hingga sepuluh orang.Berbincang sesama
ahli dgn penyeliaan kaunselor.
(3) Kelompok lain – kelompok terapi,kelompok
sensitivity,kelompok – T.
Kelebihan Kaunseling Kelompok.
(1) Sangat praktik- Tugas kaunselor
banyak. Jimat masa-Selesaikan masalah yg sama secara kelompok.
(2) Berkaitan dgn jenis masalah yg
dihadapi klien- Masalah interpersonal- lebih percaya rakan sebaya.
(3) Klien mempunyai peluang mencuba
tingkah laku baru dlm keadaan selamat dgn sokongan ahli-ahli lain.
(4) Klien akan merasa kurang tertekan
apb mengetahui org lain juga mempunyai masalah yg sama.
Unsur-unsur terapeutik dlm
kaunseling kelompok.
(1) memberi harapan kpd klien. (2) perasaan selamat dan mendapat
sokongan. (3) kesatuan antara
ahli-ahli. (4)mempelajari sesuatu
dari ahli lain.(5) pembelajaran
interpersonal (perorangan)
Prinsip Kerahsiaan dlm Kaunseling.
(1) Tanggungjawab kaunselor menjaga
kerahsiaan kliennya bkn muktamad.Dlm situasi tertentu boleh dedahkan. (2) Kerahsiaan dipelihara sekiranya
tdk menggugat hak individu lain atau org ramai.
(3) Kerahsiaan sesuatu yg tlh diketahui
umum - kaunselor tdk terikat dgn kerahsiaan lagi.
Kepentingan Kerahsiaan
(1) Klien
rasa selesa dan selamat meluah perasaan
(2) Klien
boleh harapkan kaunselor dan menaruh kepercayan
Situasi pengecualian kerahsiaan.
(1) Klien membahayakan diri dan org
lain.
(2) Klien sendiri meminta maklumat ttg
dirinya didedahkan.
(3)Mahkamah meminta maklumat
didedahkan.
(4)Kaunselor mencurigai klien spt ada
penderaan berlaku
BAB 2 – PROSES KAUNSELING
Tahap Kaunseling.
(1) Tahap membina hubungan- tahap membina asas yg kukuh utk
mewujudkan satu perkongsian bekerjasama.
(1)Mewujudkan suasana yg menggalakkan interaksi.
(2) Menentukan matlamat awal kaunseling.
(3) Menstruktur hubungan.;kefahaman ttg proses kaunseling;
penjelasan peranan klien, kaunselor dan matlamat.; Aspek kerahsiaan klien.(4)
Membina kepercayaan.
(2) Tahap penerokaan – tahap memahami bgmn klien
mempersepsikan masalahnya.
(1) Meneroka Skop masalah.
(2)
Analisis aras perkongsian klien.
(3)
Analisis Pola sejarah klien-
Adakah pernah alami; Adakah resolusi sama.
(4) Mengenalpasti kekuatan dalaman klien
(3) Tahap membuat keputusan – thp
membentuk satu matlamat utk
klien.Strategi
dan arah mana nak bawa klien.
Persetujuan;
(1) matlamat mesti dipersetujui
bersama (2)
setuju dgn pendekatan dan strategi
diguna.
(4) Tahap pelaksanaan- thp di mana
kaunselor berusaha menurunkan aras
kerisauan klien, atau menyelesaikan
masalahnya. Faktor yg mempengaruhi
keberkesanan kaunseling: (1)
Pengaruh org yg
terdekat cth ; suami (2) Sumber
bantuan lain
cth: kebajikan masyarakat
(3)
Penyediaan risalah –Maklumat AIDS
(5) Tahap menamatkan sesi kaunseling- thp
kaunselor membuat rumusan apa yg
tlh
berlaku dlm sesi kaunseling dan
kesannya.Tiga perkara yg mesti
dicapai:
(1)
kemajuan selama menjalankan kaunseling selama ini mesti dirumuskan kpd tiga
kesan-kesannya.2) Isu-isu yg mesti diselesaikan pd masa ini hendaklah
dikemukakan.
(3)
Memikirkan cara-cara mengekalkan pertumbuhan klien setelah ditamatkan
kaunseling.
|
|
Klien yang enggan bekerjasama.(Dirujuk kpd kaunselor tanpa
kerelaan mereka)
(1) Klien yang degil dan tidak
komited.
Sebab-sebab
klien degil tapi komited dan tidak mahu membuat perubahan ialah kemungkinan
klien:
-takut utk
mengetahui diri dgn mendalam dan mengetahui kelemahan dan keburukan diri
sendiri.
-Takut utk
membuat perubahan.Sesuatu yg diketahui adalah selesa dan selamat dr sesuatu
yg -tdk diketahui yg mungkin akan menggugat rasa selamat.
-Takut
atau tidak tahu bgmn hendak meluahkan perasaan.
-Tdk
memahami proses kaunseling dan tidak tahu apa yg akan berlaku kalau
melaluinya.
(2) Klien yg degil tapi komited.
-datang
dgn sukarela.
-Sanggup
membina hubungan dgn kaunselornya.
-Melibatkan
secara aktif dlm proses kaunseling.
-Tetapi
tdkmahu mengubah perasaannya,pemikirannya dan kelakuannya yg bermasalah.
Menghadapi klien yg degil.
(1)Elak reaksi negetif.- elak perbuatan yg blh timbulkan
kemarahan klien (2)Terima klien.- hormati (3) Sikap tdk putus asa-
bersabar (4) Fahami punca kedegilan.
(5) Atasi kedegilan dgn positif – beri
jalan yg membina/menolong
Mencari maklumat tentang klien.
(1) Mengenali klien sendiri sblm
menjadi klien.
(2) Mendapat maklumat dr org terdekat
dan yg mengenali klien.
(3) Menyelidik latar belakang klien
dgn borang-borang.
(4) Membuat pemerhatian sendiri ke
atas klien.
(5)Membuat pemerhatian ke atas apa yg
diceritakan dan pergerakan badan klien
Bab 3- Kemahiran Berkomunikasi
Mempelajari kemahiran kaunseling.
(1) kaunselor
baca buku-buku.(2)Mendengar
kuliah.(3)Menghadiri seminar-seminar.
(4)Berbincang
dgn kaunselor atau org lain yg
berminat.(5)Melihat demontrasi bagaimana
pendekatan-pendekatan kaunseling
digunakan.
(6) Melakonkan gerak geri kaunselor yg
dilihat atau dirakam.
Persediaan awal Kaunselor
(1) memastikan persekitaran perjumpaan;
(selesa dan selamat./perbualan tidak boleh
didengari oleh orang lain./Tidak ada gangguan
manusia atau benda./Memberi ketenangan.)
(2) pengambilan klien. (mengetahui latar belakang klien./ Membuat kaji selidik untuk
mengetahui klien.)
Temu bual Kaunseling Pertama. (Ada FASA)
(1) Fasa memulakan sesi.( berbual ringan utk
bbrp minit sehingga klien rasa
selesa.-
Menetapkan dgn persetujuan klien
brp lama sesi
itu - Memastikan klien tahu dia
boleh meluahkan
masalahnya dgn selamat.)
(2) Fasa menstruktur sesi.( peranan masing2.-
matlamat kaunseling.- Kerahsiaan antara
kaunselor dan klien.)
(3) Fasa menerangkan matlamat sesi.
(4) Fasa menamatkan sesi. (dgn membuat
keputusan utk meneruskan proses
kaunseling atau
tdk.Jika ya,adakah utk merujuk
klien ke agensi lain
atau tdk.Jika tdk,mengatur
temujanji utk sesi
seterusnya).
(5) Fasa membuat rujukan.
Jenis-jenis tingkah laku bukan
lisan.
(1) Anggota badan Cth: mata yang selalu pandang ke bawah mungkin menunjukkan klien tidak
mempunyai keyakinan diri yang tinggi.
(2) Nada suara Cth: suara yang tinggi dalam percakapan mungkin menunjukkan klien sedang
mengalami tekanan seperti marah atau kerisauan yang amat sangat.
(3) Persekitaran Cth: kedudukan klien yang jauh dari kaunselor dan mengundur
apabila kaunselor mendekatinya mungkin menunjukkan klien masih belum bersedia
untuk menaruh harapan atau kepercayaan kepada kaunselor.
|
|
|
|
|
|
Tingkah laku bukan lisan seorang
kaunselor dan ertinya:
(1) Tumpuan mata.- Tumpuan mata yg
bersahaja akan memberi erti yg
kaunselor
memang ambil berat apa yg hendak
diperkatakan klien.
(2) Postur terbuka. - Kaunselor x blh duduk
dgn tgn. atau kaki bersilang yg
memberi erti
dia tdk bersedia mendgr
klien.Postur terbuka
akan meyakinkan klien yg kaunselor
sdg
menumpu perhatian.
(3) Menghadap klien.- Kaunselor perlu hadap
klien tanpa sebarang sekatan
objek.Ini akan
memberi erti yg kaunselor
melibatkan diri dlm
perbincgn antara mereka.
(4) Condong ke hadapan. - Menunjukkan
minat kaunselor kpd apa yg hendak
dibincang
oleh klien.
(5) Dlm keadaan rilek. - Raut wajah kaunselor
mesti dlm keadaan tenang dan
selesa.Nada
suara sederhana.Suara
lembut.Keadaan
tenang kaunselor akan meyakinkan
klien dan
ia akan merasa selesa.
Kemahiran
Komunikasi
(1) Soalan terbuka.- Kaunselor perlu tahu bila
serta byk mana hendak
guna soalan terbuka.
Jika digunakan pd
masa yg sesuai akan
menggalakkan klien
bercerita.Terlalu byk
soalan terbuka akan
membosankan klien.
(2) Senyap.- Kaunselor perlu senyap spy klien
dpt merefleksi
ceritanya atau menggalakkan
klien berckp.Terlalu
lama senyap buat klien
rasa tk selesa dn
kaunselor tk tumpu
perhatian.
(3) Mendengar. - Kaunselor perlu dgr dgn teliti
apa yg dikatakan
klien utk beri respon.Dia
perlu ‘mendengar’
disebalik apa yg
diperkatakan juga utk
mengetahui maksud
sebenar apa yg
diperkatakan klien.
(4) Penyataan semula.- Kaunselor
menyatakan semula dgn
perkataan sendiri
kenyataan klien utk
memastikan persepsinya
adalah betul.
(5) Merefleksi perasaan. - Penekanan kpd
perasaan yg dialami oleh klien akan
menunjukkan yg kaunselor menerima dan
memahami apa yg klien rasa.
(6) Meringkaskan isu. - Ringkaskan semua
isu yg penting dan masalah yg boleh
merangkumi bbrp sesi.
(7) Meringkaskan perasaan. - Ringkaskan
perasaan klien
mengenai isu-isu pening dan
masalah yg dihadapi
dpt membantu kaunselor
menunjukkan pemahaman
kaunselor dan
membolehkan kaunselor
memberi respon yg
betul secara empatik.
Bab 4: Kemahiran Peranan
Peranan Penumpuan
: Beri sepenuh
perhatian pd klien dan tunjuk pemahaman tanpa prasangka dari segi suara,
fizikal, mental dan perasaan.
Jenis-Jenis Respon
Penumpuan
(1) Respon mudah; galak klien teruskan cerita spt ya, mm,
oo atau anguk2 kepala.
(2) Refleksi kandungan dan perasaan ; memahami perasaan
dari cerita klien spt sedih, marah, suka.
(3) Penekanan; merangsang klien jelaskan fakta penting
dalam cerita spt, minta klien ulang yg disebut.
(4) Parafrasa; menunjukkan kaunselor faham masalah klien
spt sebut semula ayat klien dgn perkataan sendiri.
Aras respon penumpuan
(1) Peranan tidak berkesan ; tunjuk sikap kurang minat,
acuh tak acuh.
(2) Peranan sederhana ; beri perhatian pd sebahagian
cerita klien.
(3) Peranan yg baik ; tunjuk minat pd cerita klien dan
ceritakan semula dengan ayat sendiri.
(4) Peranan berkesan ; tunjuk minat yang tinggi cerita
klien, terjemah cerita dengan betul dan beri respon.
Peranan Penjelasan: permintaan kaunselor kpd
klien menjelaskan suatu fakta yg tidak
difahami.
|
|
Jenis respon
penumpuan
(1) Menyemak Persepsi ; semak ketepatan persepsi pada
cerita klien spt ‘tadi ada jelaskan bahawa…’
(2) penjelasan alternatif ; kaunselor tak pasti alternatif
mana jadi pilihan klien spt ‘ adakah ini yg lebih penting..’
(3) Minta penjelasan lankut ; kaunselor minta klien buat
penjelasn spt ‘ cuba
jelaskan maksud saudara…’
Aras respon penjelasan
(1) Peranan kurang berkesan; tidak berminat berminat dan bersifat
menghukum spt ‘anda memang bodoh’
(2) Peranan sederhana ; memberi penjelasan sebahagian
mesej klien tidak sepenuh hati.
(3) Peranan yg baik ; pamer minat
tinggi, fokus cerita klien dari aspek kandungan dan perasaan serta jelaskan
kekeliruan.
(4) Peranan paling baik ; memahami
dan mjelaskan cerita klien, bantu klien lihat isu dgn jelas, tidak menghukum
dan tunjuk minat.
Peranan Menyokong: percaya
bahawa klien
ada potensi untuk menyelesaikan
masalah
dan galakkannya untuk mencari
alternatif
penyelesaian mengikut tahap2
kaunseling.
Jenis respon sokongan
(1) Menghargai ; rasa hormat tanpa bersyarat, spt ‘anda
memang pandai mengatasi masalah ini dgn baik’
(2) Penerimaan ; bantu klien berfikiran positif pd diri,
spt ‘ anda memang boleh lakukannya’
(3) Ambil hati ; tunjuk ambil berat dan beri sokongan pd
klien, spt ‘teruk sungguh pengalaman anda ya’4) Ketenangan ; bantu atasi
ketegangan, kerisauan dan bantu kawal emosi klien spt ‘tarik nafas pjg’.
Aras respon menyokong
(1) Tidak berperanan dgn baik ; tidak beri keyakinan,
tidak ikhlas, nada suara hambar.
(2) Peranan sedrhana ; sokongan diberi dgn bersahaja,
tidak serius.(3) Peranan Baik; beri respon, sokongan pada situasi yg sesuai
dlm proses kaunseling.(4) Peranan paling baik ; nada suara sesuai, pilihan
kata2 menyokong, respon sesuai.
Bab 5: Teori
Kaunseling Behaviorisme
Fungsi Teori :
(1) Menjelaskan suatu kejadian setelah membuat
pemerhatian(2) Menguasai keadaan tertentu (3) Buat ramalan
Kepentingan Teori:
(1) Beri erti , keyakinan dan halatuju kpd kaunselor.(2)
Beri fokus kpd kaunselor apa yg hendak dilakukan pd klien(3) Sebagai panduan
merancang dan buat persediaan dlm proses kaunseling.
Komponen Teori
Kaunseling Behaviorisme
(1) Komponen pertama : dpetik dari pelaziman klasik oleh
Ivan Pavlov (2) Komponen kedua ; pelaziman operan oleh BF Skinner (Ganjaran
dan dendaan)(3) Komponen ketiga ; terapi tingkah laku kognitif (tingkah laku
dan cara berfikir)
Teori Personaliti
Behaviorisme: (konsepnya)
(1) Personaliti disebabkan perkembangan TL bukan
disebabkan proses mantel.
(2) Personaliti ditentukan oleh persekitaran dan
pengalaman
(3) Perbezaan personaliti disebabkan perbezaan pengalaman
(4) Hubungan minda-jasad, jasad roh tiada kesahihan
saintifik, hanya boleh diramal.
(5) Personaliti mempunyai batasan genetik yg tidak boleh
diubah ttp persekitaran dan rangsangan dalaman mainkan peranan dlm membentuk
personaliti.
Teori Personaliti
berdasarkan prinsip skinner
(1) Buat ramalan situasi utk kuasai TL individu. (2) Tiada
TL bersahaja, semuanya dipengaruhi persekitaran.
(3) Personaliti terbentuk dengan peneguhan (4) TL boleh
diubah dgn melemah peneguhan (proses pelupusan)
(5) Personaliti boleh ditiru melalui role play (tiru idola
/ main peranan)
|
|
Strategi membantu
Klien
(1) Role Play: Lakonan dengan bimbingan kaunselor
Cth: murid malu-kaunselor boleh ajar cara beri pendapat.
Ada hadnya:(a) Bergantung pd kemahiran
dan kesungguhan kaunselor.
(b) Kehendak klien sendiri utk mengalami, mendengar,
merasakan TL baru.
Faedah:(a) Strategi melatih perlakuan yg sukar dilakukan
oleh individu.
(b) Teknik meluaskan kesedaran klien
(c) Melakukan TL yg sukar dengan selamat dan terpimpin.
(2) Latihan Asertif: Teknik meningkatkan keyakinan diri
Kaedah:(a) role play dan lakonan situasi (pasif, agresif,
asertif) yg biasa klien buat.
(b) teroka dan takrifkan masalah.
c) role play yg ditetapkan (baru/positif) berulang kali
depan kaunselor
(d) laksanakan TL asertif positif berperingkat dalam
realiti
(3) Token Ekonomi
(hadiah): Beri
hadiah material bernilai utk peneguhan TL bersesuaian.
Kaedah:a) Minta bantuan (guru, ibu bapa), jelaskan, buat
komitmen matlamat Token Ekonomi.
b) Pilih TL yg mudah diberi peneguhan dari mereka (guru,
ibu bapa).
(c) Agihkan Token serta merta, adil dan konsisten.
(d) Token yg diagih masih mempunyai nilai peneguhan.
(e) TL yg diubah adalah juga TL dikehendaki di luar
sekolah/rumah.
(4) Pengurusan,
Pemantauan, Peneguhan Kendiri: Klien bekerjasama secara aktif dlm proses kaunseling.
Ciri2 (a) Klien
berperanan aktif dlm setiap fasa kaunseling.
(b) Klien beri idea ikut arahan kaunselor yg bina langkah
tntu utk membantu.
(c) Proses pemikiranklien diberi tumpuan.
(d) Klien dijangka berusaha berubah.
(e) Klien belajar peneguhan kendiri.
(f) Klien dipanggil utk memantau, mencatit, memberi
peneguhan kendiri dan buat penjelasan.
(g) Kaunselor berperanan sebagai mentor dan bukan pakar.
Kaedah:(a) Takrifkan masalah & tentukan matlamat (penting, realistik,
difahami, blh diukur)
(b) Urus & pantau TL sasaran (rekodkan TL dgn alat yg
sesuai; jam, alat perakam, kertas, pen)
(c)
Perubahan suasana persekitaran (elak wujud suasana yg x dikehendaki) &
ambil langkah sesuai (sedarkan apa yg sedang dilakukan, Mudahkan TL +ve,
hadkan rangsangan tidak dikehendaki)
(d) Beri
Peneguhan sesuai & Tentukan akibat yg bermakna (jangka pendek/panjang)
Bab 6: Kaunseling Pemusatan Insan
Pandangan
Rogers: Manusia adalah positif dan bergerak kehadapan utk capai potensi diri
yg cemerlang.
Konsep utama:
(1)
Fenomenologi: ( individu bertindak ikut pandangannya sendiri )
(2) Konsep
Mengetahui:
(a)
Subjektif ; pengetahuan / maklumat utk rujukan diri sendiri.
(b)
objektif; pengetahuan / maklumat yg diketahui dan telah disahkan oleh orang
lain .
(c)
interpersonal; pengetahuan luar dari sikap empati.
(3)
Struktur personaliti:
(a)
Organisme ; Pusat segala pengalaman.
(b)
Kendiri ; (gabungan pengalaman dan persepsi ) konsep kendiri yg diingini.
(4) Proses
perkembangan personaliti: Individu cenderung berkembang kepada kesempurnaan
kendiri.
(5)
Kecelaruan Psikologi: individu menjadi terbuka kepada pengalaman yg tidak
defensive.
Konsep Kendiri Dlm Kaunseling
Pemusatan Insan
(1) Konsep
keseluruhan persepsi, tersusun dan konsisten mewakili ciri individu dan
hubungannya dgn org lain.
(2) Kendiri idaman melibatkan
persepsi dan makna
berkaitan dgn kendiri yg dihargai
individu , org yg
signifikan dan masyarakat.
(3)
Kendiri sebenar adalah kendiri yg tidak berpura2
|
Sikap Kaunselor dalam Kaunseling
Pemusatan Insan
(1)
Kongruen atau keikhlasan ; kaunselor tunjuk sifat sebenrnya (tidak berpura2)
(2) penerimaan
tanpa syarat ; anggap manusia dgn positif, boleh berubah.
(3)
empati; pemahaman tepat dan empatik pada keadaan klien disebabkan
pengalamannya
Kemahiran Asas Kaunseling Pemusatan
Insan
(1) Soalan
terbuka/tertutup ; Galak klien beri maklumat
(2)
Dorongan minima ; Dorongan spt angukkan yg menunjukkan kaunselor faham cerita
klien
(3)
Prafrasa ; Ceritakan semula cerita klien dgn perkataan sendiri utk tunjuk
pemahaman.
(4)
Rumusan ; Marangkumkan maklumat yang berkenaan sebelum merespon.
(5)
Refleksi Perasaan ; Merasai perasan klien utk galakan ia meluahkan perasaan.
(6)Konfron/mencabar;
Teknik supaya klien melihat diri yg sebenarnya bukan hanya pada perkara yg
baik sja.
(7)
Memfokus ; Kaunselor beri tumpuan, tak berangan.
(8)
Refleksi makna ; Keupayaan kaunselor memahami keseluruhan cerita termasuk
perkara yg tidak diceritakan klien.
|
|
|
|
|
Assalamualaikum & Salam Sejahtera...Blog ini mengandungi pelbagai maklumat yang berkaiatan alam pendidikan. Diharap agar anda semua mendapat manfaat dari blog ini. blog ini akan dikemaskini dari masa ke semasa....
Sunday, March 25, 2012
Nota Bimbingan&Kaunseling
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment