# Bab 4: Kemahiran Peranan
Peranan Penumpuan : Beri sepenuh perhatian pd klien dan tunjuk pemahaman
tanpa prasangka dari segi suara, fizikal, mental dan perasaan.
Jenis-Jenis Respon Penumpuan
(1)
Respon mudah; galak klien teruskan cerita spt ya, mm, oo atau anguk2 kepala.
(2)
Refleksi kandungan dan perasaan ; memahami perasaan dari cerita klien spt
sedih, marah, suka.
(3)
Penekanan; merangsang klien jelaskan fakta penting dalam cerita spt, minta
klien ulang yg disebut.
(4)
Parafrasa; menunjukkan kaunselor faham masalah klien spt sebut semula ayat
klien dgn perkataan sendiri.
Aras respon penumpuan
(1) Peranan tidak berkesan ; tunjuk sikap kurang
minat, acuh tak acuh.
(2) Peranan sederhana ; beri perhatian pd
sebahagian cerita klien.
(3) Peranan yg baik ; tunjuk minat pd cerita klien
dan ceritakan semula dengan ayat sendiri.
(4) Peranan berkesan ; tunjuk minat yang tinggi
cerita klien, terjemah cerita dengan betul dan beri respon.
Peranan Penjelasan: permintaan kaunselor kpd klien menjelaskan suatu fakta yg tidak difahami.
Jenis respon penumpuan
(1)
Menyemak Persepsi ; semak ketepatan persepsi pada cerita klien spt ‘tadi ada
jelaskan bahawa…’
(2)
penjelasan alternatif ; kaunselor tak pasti alternatif mana jadi pilihan klien
spt ‘ adakah ini yg lebih penting..’
(3)
Minta penjelasan lankut ; kaunselor minta klien buat penjelasn spt ‘ cuba
jelaskan maksud saudara…’
Aras respon penjelasan
(1) Peranan kurang berkesan; tidak berminat berminat dan bersifat
menghukum spt ‘anda memang bodoh’
(2) Peranan sederhana ; memberi penjelasan
sebahagian mesej klien tidak sepenuh hati.
(3) Peranan yg baik ; pamer minat
tinggi, fokus cerita klien dari aspek kandungan dan perasaan serta jelaskan
kekeliruan.
(4) Peranan paling baik ; memahami
dan mjelaskan cerita klien, bantu klien lihat isu dgn jelas, tidak menghukum
dan tunjuk minat.
Peranan
Menyokong:
percaya bahawa
klien ada potensi untuk menyelesaikan masalah dan galakkannya untuk mencari
alternatif penyelesaian mengikut tahap2 kaunseling.
Jenis respon sokongan
(1)
Menghargai ; rasa hormat tanpa bersyarat, spt ‘anda memang pandai mengatasi
masalah ini dgn baik’
(2) Penerimaan ; bantu klien berfikiran positif pd
diri, spt ‘ anda memang boleh lakukannya’
(3) Ambil hati ; tunjuk ambil berat dan beri
sokongan pd klien, spt ‘teruk sungguh pengalaman anda ya’
(4)
Ketenangan ; bantu atasi ketegangan, kerisauan dan bantu kawal emosi klien spt
‘tarik nafas pjg’.
Aras respon menyokong
(1) Tidak berperanan dgn baik ; tidak beri
keyakinan, tidak ikhlas, nada suara hambar.
(2) Peranan sedrhana ; sokongan diberi dgn
bersahaja, tidak serius.
(3)
Peranan Baik; beri respon, sokongan pada situasi yg sesuai dlm proses
kaunseling.
(4)
Peranan paling baik ; nada suara sesuai, pilihan kata2 menyokong, respon
sesuai.
# Bab 5: Teori Kaunseling Behaviorisme
Fungsi Teori :
(1)
Menjelaskan suatu kejadian setelah membuat pemerhatian
(2)
Menguasai keadaan tertentu
(3)
Buat ramalan
(lihat
cth MS 164)
Kepentingan Teori:
(1) Beri erti , keyakinan dan halatuju kpd
kaunselor.
(2) Beri fokus kpd kaunselor apa yg hendak
dilakukan pd klien
(3)
Sebagai panduan merancang dan buat persediaan dlm proses kaunseling.
Komponen Teori Kaunseling Behaviorisme
(1) Komponen pertama : dpetik dari pelaziman klasik
oleh Ivan Pavlov
(2) Komponen kedua ; pelaziman operan oleh BF
Skinner (Ganjaran dan dendaan)
(3) Komponen ketiga ; terapi tingkah laku kognitif
(tingkah laku dan cara berfikir)
Teori Personaliti Behaviorisme:
(konsepnya)
(1)
Personaliti disebabkan perkembangan TL bukan disebabkan proses mantel.
(2)
Personaliti ditentukan oleh persekitaran dan pengalaman
(3)
Perbezaan personaliti disebabkan perbezaan pengalaman
(4)
Hubungan minda-jasad, jasad roh tiada kesahihan saintifik, hanya boleh diramal.
(5)
Personaliti mempunyai batasan genetik yg tidak boleh diubah ttp persekitaran
dan rangsangan dalaman mainkan peranan dlm membentuk personaliti.
Teori Personaliti berdasarkan prinsip
skinner
(1)
Buat ramalan situasi utk kuasai TL individu. (2) Tiada TL bersahaja, semuanya
dipengaruhi persekitaran.
(3)
Personaliti terbentuk dengan peneguhan (4) TL boleh diubah dgn melemah
peneguhan (proses pelupusan)
(5)
Personaliti boleh ditiru melalui role play (tiru idola / main peranan)
Strategi membantu Klien
(1) Role Play: Lakonan dengan bimbingan kaunselor Cth: murid malu-kaunselor
boleh ajar cara beri pendapat.
Ada hadnya: (a)
Bergantung pd kemahiran dan kesungguhan kaunselor.
(b)
Kehendak klien sendiri utk mengalami, mendengar, merasakan TL baru.
Faedah: (a)
Strategi melatih perlakuan yg sukar dilakukan oleh individu.
(b)
Teknik meluaskan kesedaran klien
(c)
Melakukan TL yg sukar dengan selamat dan terpimpin.
(2) Latihan Asertif: Teknik meningkatkan keyakinan diri
Kaedah: (a)
role play dan lakonan situasi (pasif, agresif, asertif) yg biasa klien buat.
(b) teroka dan takrifkan
masalah.
(c)
role play yg ditetapkan (baru/positif) berulang kali depan kaunselor
(d)
laksanakan TL asertif positif berperingkat dalam realiti
(3) Token Ekonomi (hadiah): Beri hadiah material bernilai utk peneguhan TL
bersesuaian.
Kaedah: (a)
Minta bantuan (guru, ibu bapa), jelaskan, buat komitmen matlamat Token Ekonomi.
(b)
Pilih TL yg mudah diberi peneguhan dari mereka (guru, ibu bapa).
(c) Agihkan Token serta
merta, adil dan konsisten.
(d) Token yg diagih masih mempunyai nilai peneguhan.
(e)
TL yg diubah adalah juga TL dikehendaki di luar sekolah/rumah.
(4)
Pengurusan, Pemantauan, Peneguhan Kendiri: Klien bekerjasama secara aktif
dlm proses kaunseling.
Ciri2 (a) Klien berperanan aktif dlm setiap fasa
kaunseling.
(b) Klien beri idea ikut arahan kaunselor yg bina
langkah tntu utk membantu.
(c)
Proses pemikiran klien diberi tumpuan.
(d)
Klien dijangka berusaha berubah.
(e)
Klien belajar peneguhan kendiri.
(f)
Klien dipanggil utk memantau, mencatit, memberi peneguhan kendiri dan buat
penjelasan.
(g)
Kaunselor berperanan sebagai mentor dan bukan pakar.
Kaedah: (a)
Takrifkan masalah & tentukan matlamat (penting, realistik, difahami, blh
diukur)
(b)
Urus & pantau TL sasaran (rekodkan TL dgn alat yg sesuai; jam, alat perakam,
kertas, pen)
(c)
Perubahan suasana persekitaran (elak wujud suasana yg x dikehendaki) &
ambil langkah sesuai (sedarkan apa yg sedang dilakukan, Mudahkan TL +ve, hadkan
rangsangan tidak dikehendaki)
(d)
Beri Peneguhan sesuai & Tentukan akibat yg bermakna (jangka pendek/panjang)
(e) Teruskan kejayaan & kira apa yg dicapai.
(Contoh:
Kaitkan Proses individu gemuk nak turunkan berat badan)
# Bab 6: Kaunseling Pemusatan Insan
Pandangan Rogers: Manusia
adalah positif dan bergerak kehadapan utk capai potensi diri yg cemerlang.
Konsep utama:
(1)
Fenomenologi: ( individu bertindak ikut pandangannya sendiri )
(2) Konsep Mengetahui:
(a)
Subjektif ; pengetahuan / maklumat utk rujukan diri sendiri.
(b)
objektif; pengetahuan / maklumat yg diketahui dan telah disahkan oleh orang
lain .
(c) interpersonal; pengetahuan luar dari sikap
empati.
(3) Struktur personaliti:
(a) Organisme ; Pusat segala pengalaman.
(b) Kendiri ; (gabungan pengalaman dan persepsi
) konsep kendiri yg diingini.
(4) Proses perkembangan personaliti:
Individu cenderung berkembang kepada kesempurnaan kendiri.
(5) Kecelaruan Psikologi:
individu menjadi terbuka kepada pengalaman yg tidak defensive.
Konsep Kendiri Dlm Kaunseling Pemusatan Insan
(1) Konsep keseluruhan
persepsi, tersusun dan konsisten mewakili ciri individu dan hubungannya dgn org
lain.
(2) Kendiri idaman melibatkan persepsi dan makna berkaitan dgn kendiri yg dihargai individu ,
org yg signifikan dan masyarakat.
(3) Kendiri sebenar adalah
kendiri yg tidak berpura2.
Sikap Kaunselor dalam Kaunseling Pemusatan Insan
(1) Kongruen atau keikhlasan ;
kaunselor tunjuk sifat sebenrnya (tidak berpura2)
(2) penerimaan tanpa syarat ;
anggap manusia dgn positif, boleh berubah.
(3) empati; pemahaman tepat
dan empatik pada keadaan klien disebabkan pengalamannya
Kemahiran Asas Kaunseling Pemusatan Insan
(1) Soalan terbuka/tertutup ;
Galak klien beri maklumat
(2) Dorongan minima ; Dorongan
spt angukkan yg menunjukkan kaunselor faham cerita klien
(3) Prafrasa ; Ceritakan
semula cerita klien dgn perkataan sendiri utk tunjuk pemahaman.
(4) Rumusan ; Marangkumkan
maklumat yang berkenaan sebelum merespon.
(5)
Refleksi Perasaan ; Merasai perasan klien utk galakan ia meluahkan perasaan.
(6)Konfron/mencabar;
Teknik supaya klien melihat diri yg sebenarnya bukan hanya pada perkara yg baik
sja.
(7)
Memfokus ; Kaunselor beri tumpuan, tak berangan.
(8)
Refleksi makna ; Keupayaan kaunselor memahami keseluruhan cerita termasuk
perkara yg tidak diceritakan klien.
No comments:
Post a Comment