Tuesday, March 27, 2012

Konsep Media dan Media Pengajaran


3.1 Konsep Media dan Media Pengajaran
*Media atau medium bermakna saluran komunikasi atau juga perantara. *Maksud asal merujuk kepada pembawa maklumat seperti filem, televisyen, radio, rakaman audio, gambar foto, bahan bercetak, komputer dan pengajar. *Heinich (2002), media digunakan untuk membantu proses komunikasi

Pervicel dan Elington (1984)
*Membahagikan media kepada dua:
Pelbagai Alatan Fizikal Teknologi Pendidikan
*Perkataan bercetak, filem, pita, pring hitam, slaid dan kombinasi di antaranya.
Pelbagai Saluran Komunikasi Media
*Surat khabar, radio dan televisyen

Reiser dan Gagne (1983)
*Mendefinisikan media sebagai sebarang cara fizikal yang membolehkan mesej pengajaran disampaikan. *Guru, pengajar, bahan bercetak, persembahan slaid bersuara dan seumpamanya yang boleh menyampaikan mesej digolongkan sebagai media.

Konsep media menurut Torkleson
la) Mesej:
l isi kandungan, apa sahaja yang terkandung dalam media sama ada mesej berbentuk memberitahu, menaikkan semangat dan lain-lain yang dianggap sebagai mesej yang ingin disampaikan.

Konsep media menurut Torkleson
lb) Bentuk Mesej:
l bagaimana mesej disimpan, terangkum dalam satu ruang yang luas, bermula dari bentuk bahan sebenar hingga ke bentuk yang abstrak. Mesej boleh disimpan dalam bentuk perkataan, lisan, gambar, objek, simbol dan lain-lain.

Konsep media menurut Torkleson
lc) Saluran Mesej:
l peralatan fizikal sama ada berbentuk elektrikal atau mekanikal yang membolehkan mesej dipersembahkan kepada pelajar seperti televisyen, projektor filem, projektor LCD dan sebagainya.

3.1.1 Media Pengajaran
*Menurut Heinich (2002), jika media membawa mesej tentang pengajaran, maka media digelar sebagai media pengajaran.
*Menurut Kemp dan Semellie (1994), media pengajaran sebagai audio visual dan bahan-bahan yang berkaitan dengannya yang berfungsi dalam pelaksanaan sesuatu pengajaran.

3.1.1 Media Pengajaran
*Definisi Media Pengajaran.
l
l Media pengajaran adalah segala sesuatu yang dapat digunakan untuk menyalurkan pesanan daripada pengirim kepada penerima sehingga dapat merangsang fikiran, perasaan, minat serta perhatian pelajar dan seterusnya terjadi proses pembelajaran.

3.1.1 Media Pengajaran
*Dari sudut penggunaan media pengajaran’
l
l Ngui Kuan Sang (1989), berpandangan bahawa ia adalah satu pengalaman yang melibatkan penggunaan penglihatan dan /atau pendengaran seseorang serta teknik-teknik pengajaran, termasuk proses pengalaman, persediaan dan perasaan. Ini bermakna ia adalah satu proses pengalaman yang total.



Dari rajah kon tersebut pengalaman konkrit pelajar berlaku apabila mereka terlibat langsung dalam aktiviti/peristiwa.
*Pengalaman konkrit akan semakin berkurang jika menjadi pemerhati
*Pengalaman abstrak akan berlaku jika penggunaan simbol visual dan verbal yang mewakili peristiwa. (keberkesanan pengalaman abstrak bergtg kepada maklumat konkrit sedia ada dlm mentafsir konsep abstrak)


Brunner (1966) menafsirkan kon Dale dgn 3 jenis pengalaman
*Pengalaman enaktif (pengalaman secara langsung)
*Pengalaman ikonik (visual)
*Pengalaman simbolik/digital (perkataan)
*
lBrunner mencadangkan pengajaran harus bermula dari pengalaman enaktif


B) Kon Pengalaman Dale
*Prinsipnya:
‘go as low on the scale as you need to, in order to ensure learning for your group, but go as high as you can for most efficient learning’
*Pendekatan ini slow but sure.
*Jika byk penggunaan simbol abstrak (verbal dan visual) ia adalah fast but risky

No comments:

Post a Comment