3.1 Konsep Media dan Media
Pengajaran
Pervicel dan Elington (1984)
–Pelbagai Alatan Fizikal Teknologi
Pendidikan
–Pelbagai Saluran Komunikasi Media
Reiser dan Gagne (1983)
Konsep media menurut
Torkleson
a) Mesej:
isi kandungan, apa sahaja yang
terkandung dalam media sama ada mesej berbentuk memberitahu, menaikkan semangat
dan lain-lain yang dianggap sebagai mesej yang ingin disampaikan.
Konsep media menurut
Torkleson
b) Bentuk Mesej:
bagaimana mesej disimpan,
terangkum dalam satu ruang yang luas, bermula dari bentuk bahan sebenar hingga
ke bentuk yang abstrak. Mesej boleh
disimpan dalam bentuk perkataan, lisan, gambar, objek, simbol dan lain-lain.
Konsep media menurut
Torkleson
c) Saluran Mesej:
peralatan fizikal sama ada
berbentuk elektrikal atau mekanikal yang membolehkan mesej dipersembahkan
kepada pelajar seperti televisyen, projektor filem, projektor LCD dan
sebagainya.
3.1.1 Media Pengajaran
3.1.1 Media Pengajaran
Media pengajaran
adalah segala sesuatu yang dapat digunakan untuk menyalurkan pesanan daripada
pengirim kepada penerima sehingga dapat merangsang fikiran, perasaan, minat
serta perhatian pelajar dan seterusnya terjadi proses pembelajaran.
3.1.1 Media Pengajaran
Ngui Kuan Sang (1989), berpandangan bahawa ia adalah satu pengalaman yang
melibatkan penggunaan penglihatan dan /atau pendengaran seseorang serta
teknik-teknik pengajaran, termasuk proses pengalaman, persediaan dan perasaan.
Ini bermakna ia adalah satu proses pengalaman yang total.
Dari rajah kon tersebut
pengalaman konkrit pelajar berlaku apabila mereka terlibat langsung dalam
aktiviti/peristiwa.
Brunner (1966) menafsirkan
kon Dale dgn 3 jenis pengalaman
Brunner mencadangkan
pengajaran harus bermula dari pengalaman enaktif
B) Kon Pengalaman Dale
–‘go as low on the scale as you need
to, in order to ensure learning for your group, but go as high as you can for
most efficient learning’
No comments:
Post a Comment