3.1 Konsep Media dan Media
Pengajaran
Media atau medium bermakna saluran komunikasi
atau juga perantara. Maksud asal merujuk kepada pembawa maklumat
seperti filem, televisyen, radio, rakaman audio, gambar foto, bahan bercetak,
komputer dan pengajar. Heinich (2002), media digunakan untuk
membantu proses komunikasi
Pervicel dan Elington (1984)
Membahagikan media kepada dua:
–Pelbagai Alatan Fizikal Teknologi
Pendidikan
Perkataan bercetak, filem, pita, pring hitam,
slaid dan kombinasi di antaranya.
–Pelbagai Saluran Komunikasi Media
Surat khabar, radio dan televisyen
Reiser dan Gagne (1983)
Mendefinisikan media sebagai sebarang cara
fizikal yang membolehkan mesej pengajaran disampaikan. Guru, pengajar, bahan bercetak, persembahan
slaid bersuara dan seumpamanya yang boleh menyampaikan mesej digolongkan
sebagai media.
Konsep media menurut
Torkleson
Konsep media menurut
Torkleson
Mesej boleh
disimpan dalam bentuk perkataan, lisan, gambar, objek, simbol dan lain-lain.
bagaimana mesej disimpan,
terangkum dalam satu ruang yang luas, bermula dari bentuk bahan sebenar hingga
ke bentuk yang abstrak.
Konsep media menurut
Torkleson
3.1.1 Media Pengajaran
Menurut Heinich (2002), jika media
membawa mesej tentang pengajaran, maka media digelar sebagai media pengajaran.
Menurut Kemp dan Semellie (1994),
media pengajaran sebagai audio visual dan bahan-bahan yang berkaitan dengannya
yang berfungsi dalam pelaksanaan sesuatu pengajaran.
3.1.1 Media Pengajaran
Definisi Media Pengajaran.
3.1.1 Media Pengajaran
Dari sudut penggunaan media pengajaran’
Ngui Kuan Sang (1989), berpandangan bahawa ia adalah satu pengalaman yang
melibatkan penggunaan penglihatan dan /atau pendengaran seseorang serta
teknik-teknik pengajaran, termasuk proses pengalaman, persediaan dan perasaan.
Ini bermakna ia adalah satu proses pengalaman yang total.
Dari rajah kon tersebut
pengalaman konkrit pelajar berlaku apabila mereka terlibat langsung dalam
aktiviti/peristiwa.
Pengalaman
konkrit akan semakin berkurang jika menjadi pemerhati
Pengalaman
abstrak akan berlaku jika penggunaan simbol visual dan verbal yang mewakili
peristiwa. (keberkesanan pengalaman abstrak bergtg kepada maklumat konkrit sedia
ada dlm mentafsir konsep abstrak)
Brunner (1966) menafsirkan
kon Dale dgn 3 jenis pengalaman
Pengalaman enaktif (pengalaman secara
langsung)
Pengalaman ikonik (visual)
Pengalaman simbolik/digital (perkataan)
B) Kon Pengalaman Dale
Prinsipnya:
–‘go as low on the scale as you need
to, in order to ensure learning for your group, but go as high as you can for
most efficient learning’
Pendekatan ini slow but sure.
Jika byk penggunaan simbol abstrak (verbal
dan visual) ia adalah fast but risky
No comments:
Post a Comment